De man die op de calorieën let, had tot vorig jaar een groot probleem als hij
zin had in een glas cola. Gewone cola zit vol met suiker en light cola is
een vrouwendrankje.
Daarom kwam Coca-Cola vorig jaar met Coca-Cola zero. Net als Cola light
bevat het maar een calorie per glas, maar het zit wel in een mannelijke
zwarte verpakking. Ook de reclames zijn op mannen gericht.
"We introduceerden 24 jaar geleden Coca-Cola light, toen was er nog veel
moeilijker om de smaak van Coke regular te benaderen met zoetstoffen. Dat is
met Coke Zero veel beter gelukt, we kunnen nu veel meer met zoetstoffen,"
meldt een woordvoerder.
Het bleek een doorslaand succes. Coca-Cola Zero is de meest succesvolle
productintroductie van 2007. Het drankje leverde Coca-Cola 278 duizend euro
aan omzet op per week, aldus marktonderzoekbureau IRI, de samensteller van
de lijst.
Pepsi had al langer een mannelijke calorie-arme vervanger voor gewone
cola, Pepsi Max. Al vanaf 1994 verkrijgbaar in Nederland. Coca-Cola hoopte
al die tijd dat Coca-Cola light ook bij een breder publiek aan zou slaan dan
alleen bij vrouwen.
In 2007 ging Coca-Cola overstag en kwam met Coca-Cola Zero. Volgens Coca-Cola
is Coca-Cola Zero zo'n groot succes omdat het "goed blijkt aan te
sluiten bij de veranderende leefstijl van de Nederlandse man."
Volgens Coca-Cola bestaat het overgrote deel van de Zero-drinkers uit mannen
die eerder geen Coca-Cola dronken. Het is dus niet ten koste gegaan van de
andere producten van het merk.
Niet alleen in Nederland is Coca Cola Zero een succes. Al eerder werd
Coca-Cola Zero in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België uitgeroepen
tot product van het jaar. Jaarlijks produceert Coca-Cola 2,5 miljard liter
Coca-Cola Zero.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl